sunnuntai 30. tammikuuta 2011

14.01.2011

Hip hei Indonesiasta! Lennettiin Mipan ja Edun kanssa KL:stä Singaporeen, jossa oltiin pari päivää ja sitten lento Denpasariin Balille. Singaporessa käytiin huitasemassa aidot ja alkuperäiset singapore slingit, syötiin hyvin, majoituttiin tosi rupusesti ja törmättiin kaupungilla Antti Tuiskuun. Indonesian puolella ei ookaan tuntunut enää ihan niin tutulta ja turvalliselta. Päätettiin vältellä Kuta Balia ja sen ympäristöä vielä vähän aikaa, joten otettiin lentokentältä keskellä yötä taksi Candidasaan, josta oltiin bongattu halpa ja hyvä majotus läheltä Padang Baita, josta aikomus oli suunnata seuraavana päivänä Lombokin puolelle Gilin saarille. Taksimatka oli erittäin epäilyttävä. Meidät mm. ajettiin kuskin veljen luokse pimeelle sivukujalle jossa veli ehdotti, että voisi ajaa meidät perille omalla autollaan yms. semihasardilta vaikuttaneita juttuja. Hengissä selvittiin kuitenkin oikeille cottageille, jossa päästiin nukkumaan pikku torakkarallin jälkeen puol neljän aikaan aamulla. Seuraavana päivänä otettiin vähän aikaa lepiä cottageiden sea front -terassilla ja lähdettiin kohti Gilejä.

Matkustettiin paikallis”bussilla” satamaan, mä ja mun rinkka puoliks ulkona autosta mikä oli siisti kokemus sinänsä kun oli aika estoton näkymä hienoihin maisemiin. Lauttasatamassa tulikin sitten taas vähän mutkia matkaan kun kävi ilmi että suoraan Gili Trawanganille tunnissa hurauttava fast boat ei kulje kovan aallokon vuoksi ollenkaan (voi tietty myös olla, että meitä kusetettiin, kuka tietää) ja jouduttiin hintatinkimisrumban päätteksi ottamaan hidas lautta Lombokin kautta. Saatiin kuitenkin ihan hyvä diili lauttamatkasta, bussikyydistä pienvenesatamaan Lombokilla + pikkuveneestä sieltä Gili Trawanganille. Lauttamatka oli melko karu ja kesti lähes viisi tuntia, merenkäynti oli aika kovaa, naiset oksensi ja lapset itki. Onneks mä en tuu merisairaaksi ja sain nukuttua ihan mukavat päikkärit, niin matka ei tuntunut ihan niin ikuisuudelta. Oltiin kuitenkin suunniteltu varmuuden vuoksi myös pelastautumissuunnitelma, joka sisälsi kuviokelluntaa pelastusliiveissä jos pahin olisi tapahtunut :D Kun päästiin perille Lombokkiin, pimeys oli laskeutunut ja saatiin jännittää onko meitä edes kukaan vastassa. Onneks oli, mutta samalla saatiin tietää, että ei päästä saman päivän puolelle Gileille saakka, koska pikkuveneet ei kulje kovan tuulen vuoksi. Noh, ehkä ihan hyvä kun en ois ehkä halunnutkaan kovassa aallokossa pikkupaatilla merelle keskellä yötä. Meidät vietiin autolla n. tunnin päähän Sengigiin yöksi, jossa neuvoteltiin saman lafkan kanssa myös majoitusta Gileille, snorklausretki ja paluumatka fast boatilla ihan mukavaan hintaan. Lombokin maisemat oli kyllä myös siistiä nähä päivänvalossa. Matkattiin paatissa muutamien muiden reppumatkaajien, paikallisten ja hedelmäkuorman kanssa Gili Trawanganille ja täällä ollaan nyt. Lötköteltiin rannalla ja syötiin äsken kolme muovipussillista tuoreita hedelmiä. Vähän ällö olo kun yltä päältä hiekassa ja hiessä kun todella kuuma ja kostee ilmasto ja suihkuista tulee täällä suolavettä, mut se ei saa nyt haitata, sen verran paratiisimaiselta vaikuttava paikka!